Sunday, August 30, 2009

Memberi dan menerima


Kata orang tangan yang memberi adalah lebih baik dari tangan yang menerima..

Tapi hanya kalau kita memberi dengan betul2 ikhlas tanpa mengharapkan balasan..
kadang-kadang tangan yang memberi juga perlukan penerimaan dari orang lain..
because we are human..Insan yang kerdil..tak siapa tahu apa akan jadi pada diri sendiri lepas ni..
Bak kata seorang kawan aku ni, hidup manusia ni ibarat roda..kadang kita di atas dan kadang kita di bawah..bila kita di atas kita jadi tangan yang memberi tapi bila kita di bawah kita jadi penerima.. tapi adakah orang yang akan memberi untuk kita..kita sendiri tak tahu bila kita akn berada di bawah sbb xselamanya kita akan berada di atas..sebab tu dia pesan kat aku jangan terlalu mengharap pada orang..tapi aku bukan megharapkan balasan atas pe yang aku dah lakukan cuma kadang-kadang aku terkilan bila tiada orang yang menghargai aku..
Sebab tu la nk cari kawan senang tp nk cari sahabat payah..sahabat yang sentiasa bersama kita dalam susah n senang..tp aku adalah aku, walau macam mana pun life must go on and let by gone be by gone..Masih ramai insan-insan yang menyayangi aku di dunia ni, i guess so..Aku still ada mak n ayah, abang n adik2 aku..
Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar..Dugaan yang diberikan kepada kita dah menunjukkan Allah tu sayang kt kita sebab dia x mahu kita terus hanyut dalam arus kehidupan ni dan nak kita selalu ingat Dia..
My mom pernah kata tak semua orang yang bertuah dalam dunia ni, semakin banyak dugaan yang Allah bagi kt kita semakin Allah sayang kita..sbb Dia xkan menduga kita dengan ujian yang xdpt ditanggung oleh kita..Dia tahu kita kuat untuk menghadapi dugaan tu baru Dia duga kita..Allah Maha mengetahui atas segalanya dan Maha Adil..
Hidup ni mesti ceria, walau pe jua dugaan yang mendatang tempuhinya dengan redha dan sabar..bak kata orang terengganu, senyum sokmo...


No comments:

Post a Comment