Monday, April 9, 2012

Siapa yang cantik? Awak cantik? Saya? Atau dia?


Assalamualaikum :)

Saya terjumpa satu ayat lebih kurang like this " Eh kejapp ! Kenapa Kau Cantik sangat hah? :') ". ini hanyalah pendapat saya, semua orang cantik tapi pada pandangan kita dia yang lebih cantik dari kita kan, mustahil awakawak semua langsung xde fikir cmtuuu kann?? tipu lahh, sedangkan saya punn terfikir cmtuuu..muahahaa ^___^

Siapa yang cantik? Awak cantik? Saya? Atau dia? Siapa agaknya yang dapat memberi definisi dan ciri-ciri tepat tentang apa yang dikatakan sebagai 'cantik'? Mungkin bagi saya, cantik adalah begitu dan begini, tapi bagi awak semua, lain pula. Tiada siapa dapat memberi definisi tepat tentang cantik. Mata lah yang akan mendefinisi cantik.

Tidak kisahlah perbuatan mereka dilarang agama, janji mereka kelihatan cantik. Plastic surgery, Botox, liposuction, gastric bypass sekarang bermain di sekitar hidup wanita demi cantik. Macam-macam sanggup dikorbankan, wang ringgit, masa, kesakitan yang perlu ditanggung demi cantik, bahkan, hukum agama pun sanggup dilanggar demi cantik. Walaupun mereka sedar akan kesan sampingan perbuatan ini, semua itu ditolak tepi, demi CANTIK.

Kata mereka, apabila diri terasa cantik, barulah mereka ada keyakinan diri. Saya juga bersetuju dengan ini, tetapi bukanlah sampai sanggup berkorban segalanya demi cantik. Allah suka akan kecantikan, tetapi bukan lah sehingga mengubah ciptaanNya.

Amat penting untuk kita menjaga kecantikan untuk ALLAH dan gunakanlah kecantikan yang ada pada kita dengan betul. 

TIPS CANTIK SENTIASA:-
  •  Selalu sirami hati kita dengan zikir
  •  Suburkan jiwa kita dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Qur’an
  •  Aktifkan tubuh kita untuk sentiasa beribadat kepadanya
  •  Tekadkan hati kita dengan mencintai Allah dan RasulNya
  • Taburi benih-benih cinta dan kasih sayang dalam setiap waktu kepada ALLAH.
  •  Menjadikan syukur sebagai benteng pertahanan diri.
  •  Mengenakan sifat taqwa sebagai pakaian tetap anda setiap hari.
  •  Berbuat baiklah kepada orang tua dan orang lain
  •  Jadikan sifat jujur sebagai pengharum mulut.
  •  Sematkan kesabaran anda pada setiap langkah

Perbaikilah akhlak diri sekaligus, awak akan kelihatan cantik pada pandangan Allah dan pandangan manusia. Dan tak lupa juga saya jugak CANTIKKK! *buat muka seposen*


“Sesungguhnya Allah tidak menilai kepada susuk dan rupa badan serta hartamu, tetapi Allah akan menilai hati dan amalanmu..”  - (HR. Muslim)






take note :
tersenyum bukan saja menunjukkan anda gembira,
tapi juga  menunjukkan anda seorang yang kuat !
till then, inspirasi in the gogglee :)




No comments:

Post a Comment