Tuesday, October 27, 2009

Saling Hormat Menghormati Antara Satu Sama Lain

"Dalam segala urusan, baik sosial mahupun politik, rasa hormat terhadap karater y sederhana dan menyenangkan adalah hal yang paling menyentuh hati yang penuh rasa syukur dan penghargaan"

PETER CLAY


Dari semua kualiti akal n hati y sesuai dgn kjyaan duniawi, tak ada y lebh nyta dari rasa hormat, rasa cinta terhadap sesama manusia. Kejayaan atau gagalnya rancangan kita sering berhbung dengan sikap dan sift kita sendri.
Memang seringkali sush utk mengenali adanya rasa hormat dr kehdupan nyata. Rasa hormat sejati lahir dr dlm hati. Kalau rasa hormat itu berkaitan dgn cinta, maka hal itu secra tidk sedr wujud pda tingkah laku. Memang sehrusnya begitu, supya rasa hormat mjdi sebhgian dr keperibadian kita.
Rasa hormat y sungguh-sungguh adlah sebuah harta bgi dirinya. Orang baik dpt berbuat sesuatu tnpa mjdi kaya dhulu, sb ia boleh ditrima di mna pun. Semua pintu terbuka bginya dan mereka msuk tnpa byran. Mereka dpt menikmati semuanya tnpa hrus membeli or memilikinya. Mereka diterima dlm setiap keluarga spt pncaran matahri, dan mengapa tidak..?? Kerana mereka mbawa sinaran, cahaya matahri dan kegembiraan di mana shja. Mereka tidk cemburu dan dengki, krna bermksud baik terhdp semua org. Lebah tidk akn menyengat org yang berlumuran madu.
"Berbuatlah sesuatu kpda org lain, spti kita harapkan org lain perbuat pada kita, " ini adalah peraturan yang baik untuk diamalkan. Inilah ukuran yang tepat untuk menilai org.

No comments:

Post a Comment